Ladestasjon18 1920x500.jpg

Lading av elbil

Hvordan bør du lade elbilen og hva bør du egentlig vite om dette temaet? På denne siden vil vi guide deg til hvordan du bør lade elbilen din hjemme, på arbeidsplassen, i borettslaget eller underveis på reisen. I tillegg finner du nyttig informasjon om hva slags utstyr du trenger, hva slags ladere du bør velge, kostnader og hvordan du kan gjøre det enkelt å lade elbilen din når du trenger det.

Finn ladestasjon

Hva koster det å lade elbil

Antall hurtigladestasjoner i Norge øker raskt og de drives av ulike operatører med ulike priser og betalingssystemer. De fleste elbileiere lader bilen hjemme og det finnes flere ulike lademuligheter å velge mellom. Å lade hjemme er billigere enn hurtiglading som er et godt alternativ hvis du skal kjøre langt eller har behov for påfyll av strøm i løpet av dagen.  

Når du lader bilen hjemme betaler du per kilowatt du bruker. Hvis du lader på en ladestasjon betaler du per minutt. En enkel huskeregel er at oppladningen koster deg cirka 1 krone per kilowattime (kWh). Har du en elbil med batterikapasitet på omtrent 30 kWh, vil det koste deg cirka 30 kroner å lade opp batteriet fra det er flatt til det er fullt. En annen huskeregel er at det koster 1,5 til 2 kroner per mil når du lader elbilen hjemme.

Siden de fleste lader hjemme til daglig, vil de månedlige driftsutgiftene være betraktelig lavere enn for bensin- og dieselbiler totalt sett.

Les mer om hva NAF sier om lading av ulike typer elbiler

Når på døgnet lønner det seg å lade elbilen?

Mange lurer på når på døgnet det lønner seg å lade elbilen for at det skal være billigst mulig. Før de nye automatiske strømmålerne, de såkalt avanserte måle- og styringsystem (AMS), innføres fra 1. januar 2019, spiller dette ingen rolle. For slik systemet er i dag, betaler du samme pris per kilowattime uansett når på døgnet du bruker den. Dersom du har en spotprisavtale på strøm, så er prisen du betaler per kilowattime et gjennomsnitt av det strømmen har kostet time for time i løpet av måneden. Om du lader når på tider av døgnet der strømprisen er lav eller høy har derfor inntil videre ingen påvirkning på strømregningen din, men her kan det skje endringer i fremtiden.

For å jevne ut de store toppene i strømforbruket, skal det innføres et tariffsystem for strøm. Med de nye automatiske strømmålerne vil trolig prisen variere i løpet av døgnet og med dette systemet kan du følge med på hvor mye strøm du benytter til enhver tid og planlegge bruken av strøm for å spare penger.

Les artikkelen: Hvor mye koster det å lade elbil hjemme?

Koster det mer å lade raskt?

Med en vanlig 16 ampere kurs vil ladeeffekten være maks 3,6 kilowatt (kW) per time. Da vil det ta omtrent åtte til ti timer å fullade en vanlig elbil. Jo større batteri bilen har, jo lenger tid vil det ta å lade det helt opp. Med en 32A-kurs vil ladetiden kunne halveres. Og med hurtigladning er det mulig å fylle batteripakken fra 0 - 80 prosent på ned til 20 minutter.

Hjemmelading lander normalt på rundt 1 kroner per kilowattime. Hurtiglading koster i dag rundt 2,50 kroner per minutt, eller 3−5 kroner per kilowattime (kWh).  Hvis man lader hjemme til daglig og benytter hurtiglading til de lengre turene, blir de totale driftskostnadene langt lavere enn ved bruk av fossile drivstoff.

Går strømregninga i taket hvis jeg kjøper elbil?

Hvorfor bør du ha hjemmelader?

Å lade en elbil er en tung belastning for strømledningene i boligen. Med rett installasjon er dette helt ufarlig, men mange boliger har gamle eller underdimensjonerte elektrisk anlegg som ikke er beregnet for den høye belastning som lading av elbil medfører. En enkel sammenlikning er hvorfor en stekeovn ikke skal benytte vanlig stikkontakt på kjøkkenet. For lader du elbilen over tid på et uegnet elektrisk anlegg, utsetter du boligen din for brannfare. Slitasje og varmgang som fører til brann, kan nemlig oppstå over tid og dette gjelder spesielt ved lading av elbil på stikkontakt.  

Les artikkelen: 4 gode grunner til å kjøpe hjemmelader til elbilen

Derfor sier regelverket at elbiler som lader med stikkontakt skal lades på egen strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern eller med en egen vegglader. Det betyr at det ikke er lov til å ha noe annet elektrisk utstyr koblet til sikringen som elbilen er koblet til. På grunn av den langvarige høye belastningen lading av elbil medfører, anbefaler Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) installasjon av Mode 3 på-vegg-lader. Det betyr en hjemmelader som enten har en fastmontert kabel eller en spesiallaget kontakt for lading av elbil, såkalt type 2-kontakt.

Se hva NAF anbefaler for hjemmelading av elbil

Her kan du lese retningslinjene fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Hjemmelader

Teknologi for lading av elbil

Hva slags teknologi for lading av elbil finnes på markedet i dag?

Det finnes i dag ulike ladestandarder for elbiler. Du kan lade bilen med vanlig husholdningsstøpsel fra en kontakt hjemme eller på jobben. Det går ganske sakte med rundt 2,3 kW i timen. Du kan montere en veggboks hjemme som gjør at ladingen går en del fortere, men det er først når du kommer til en hurtiglader at det går raskt. En hurtiglader kan lade batteriet på en gjennomsnittlig elbil til 80 prosent på en halvtime.

De ulike bilprodusentene bruker forskjellige ladeplugger i sine elbiler, og de fleste hurtigladestasjoner har nå ladeplugger som passer til alle elbiler. Ved Fortums ladestasjoner kan alle moderne elbiler lades.

Ladebegreper:

Vanlig stikkontakt (Schuko)

De fleste elbiler leveres med en kabel for lading fra vanlig stikkontakt som standard. Denne lademetoden går relativt sakte – rundt 2,3 kW i timen. Den er heller ikke beregnet for å levere høy strømstyrke over lang tid, og dårlig kontakt og smuss kan føre til varmgang. Derfor kalles ladekabler med stikkontakt for nødladere, og de skal ikke benyttes som fast ladeløsning.

Ladestandard Type 1

Mange asiatiske elbiler, som Kia Soul og eldre Nissan Leaf, har denne typen plugg i den enden av kabelen som plugges i bilen. Det er vanlig med ladekabler som har Type 1-støpsel i en ende og vanlig husholdningskontakt (schuko) eller Type 2-støpsel i andre enden. 

Type 1

Ladestandard Type 2

Type 2-kontakter er den nye standardkontakten for lading av elbil, og benyttes av alle europeiske elbilprodusenter. Den har større kapasitet for strømoverføring enn Type 1-kontakter. Volkswagen eGolf, BMW i3 og Tesla er eksempler på biler med Type 2-kontakt. Med Type 2 kan du lade med langt høyere effekt enn Type 1 og Schuko.

Elbiler med Type 1-kontakt kan også benytte ladestasjoner med Type 2-kontakt, så lenge man har en ladekabel som har Type 1 i den ene enden som plugges inn i bilen og Type 2 i den enden som plugges i ladestasjonen. 

Type 2

Ladestandard CHAdeMO

Opprinnelig en japansk ladestandard, som nå også Peugeot, Citroen og Kia bruker på sine elbiler. Brukes i dag av Citroen C-Zero, Citroen Berlingo, Kia Soul, Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Mitsubishi i-Miev, Peugeot Partner og Peugeot iOn. I tillegg kan Tesla bruke denne med hjelp av en overgang, selv om ladingen da går saktere enn med Teslas egen Superlader. CHAdeMO kan lade opp til 63 kW i timen.

Ladestandard Combo/CCS

Combo/ CCS er som navnet sier en kombinasjonsløsning og denne lade-standarden er utviklet av amerikanske og europeiske bilprodusenter, og tilfredsstiller flere brukere. Når du bruker en hurtiglader, bruker pluggen begge portene. Den ene delen (med tre pinner) kommuniserer med bilen, mens den andre transporterer strømmen. Combo/CCS brukes i dag av blant annet BMW i3, Hyundai Ioniq, Opel Ampera-e, VW e-Golf og VW e-UP. Denne kan teoretisk gi 100 kW i timen, men i praksis er det snakk om 50 kW i timen på offentlige ladeplasser.

Les også Fortum sin bloggartikkel om ladekabler for elbil

Vedlikehold av ladeutstyret til elbilen

Ladeutstyret i elbilen trenger jevnlig vedlikehold og både de tekniske komponentene samt programvare bør oppdateres ved behov. Her er noen gode tips:

  • Les igjennom og følg produsentens anvisninger om vedlikehold.
  • Sjekk ladekabel, plugger og kontakter jevnlig for synlige skader, sprekker og tegn til varmgang (sot og brune merker på plasten). Utstyr med skader må ikke benyttes.
  • Blir pluggen (støpselet) unormalt varmt under bruk, må både plugg og kontakt sjekkes for feil. Se etter fargeforandring på plast på støpt plugg og plasten rundt kontakthullene i kontakten. Er dette brunt eller svart, må de ikke brukes.
  • Ikke gjør endringer på ladesystem og tilsvarende utstyr. Med ladesystem menes alt fra og med kontakten i vegg til og med ladeelektronikken/programvaren i bilen.

Se også Falcks 10 nyttige tips om vedlikehold av din elbil

Fremtidens ladere

Neste generasjons elbiler har ladeteknologi som gir lengre rekkevidde og raskere ladetid. Fortum Charge & Drive og 7-Eleven har åpnet de første lynladestasjonene i Norge som kan lade neste generasjons elbiler med full effekt, og de kan tilby hele 25 mil rekkevidde på 10 minutter. Mens dagens hurtigladestasjoner tilbyr 50 kilowatt effekt, vil de nye lynladestasjonene kunne tilby opp til 350 kilowatt. Også dagens elbiler som er begrenset til hurtiglading med 50 kilowatt, kan lade på de nye lynladestasjonene, men de er ikke laget for å kunne utnytte full effekt fra disse ladestasjonene.

Les artikkelen: Kan trådløs lading kurere rekkeviddeangst?

I tillegg vil løsninger for trådløs lading for elbiler (WEVC) snart lanseres på markedet. I stedet for å måtte dra ut ladekabelen og plugge den i, skal man plassere bilen over en «ladeplate» på bakken i garasjen eller på parkeringsplassen, og aktivere ladingen som en slags elektromagnetisk induksjon. Denne løsningen er foreløpig svært kostbar og ligger noen år fram i tid.

Se hva Fortum sier om fremtidens ladere


Ladestasjon

Lading og sikkerhet

Med elbilenes inntog i Norge, øker også behovet for ladesteder. Bilene skal lades både hjemme, på jobb og ute på reise. Hvilken betydning har dette for elsikkerheten?

Ladeutstyr til elbiler representerer en ny belastning for våre elektriske anlegg. For at lading av elbiler skal foregå på en trygg og sikker måte, er det viktig med noen forhåndsregler. Her får du noen enkle råd om trygg lading av elbil.

Er stikkontakt farlig?

Det er fortsatt mange som lader elbilen fra vanlig stikkontakt med ladekabelen som følger med som standard. Hvis du bruker en godkjent stikkontakt for elbil, bør du også ha en krok ved siden av for å henge opp ladekabelen så den ikke henger løst og belaster stikkontakten unødvendig.

Ulemper ved bruk av vanlig stikkontakt:

  • Lav effekt, det tar lang tid å lade.
  • Kan være brannfarlig hvis ikke anlegget er tilpasset bruken.
  • Mye potensiell feilbruk som sliter på kontakten og kan være brannfarlig.

Se også hva NAF sier om landing via stikkontakt

Lading av elbiler innendørs

Statistikken viser at elbiler brenner langt sjeldnere enn bensin- og dieselbiler, uansett om de lader eller ikke. Likevel er det mange som fortsatt tror at lading ev elbil innendørs utgjør en sikkerhetsrisiko.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) fastslår at det ikke er noen grunn til å forby lading av elbil innendørs eller i fellesgarasjer. DSB støtter tvert imot innføring av elbiler og ønsker å bidra til gode løsninger for lading.

Se hva Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sier om hvor brannfarlig en elbil er

Er det farlig å lade elbil i regn?

Det er ikke farlig å lade bilen i regnvær hvis du har et riktig dimensjonert el-anlegg med en egen kurs for ladeenheten eller tilpasset ladestasjon. Hvis du ikke har en tilrettelagt og godkjent løsning, kan dette være brannfarlig.

Lade elbil hjemme

Lading av elbil hjemme

Stikkontakt versus ladestasjon

De fleste med elbil lader bilen hjemme. 30 prosent bruker hjemmeladere og hele 70 prosent bruker fortsatt stikkontakt uten å følge regelverket, og mange av disse sitter på potensielle brannbomber. Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet (DSB) anbefaler at du setter opp en veggmontert ladestasjon for lading av bilen. Årsaken er at vanlige stikkontakter ikke er beregnet for den høye belastningen som lading av elbil medfører og svakheter i det elektriske anlegget kan føre til brann i veggene.

I tillegg til at selve kontakten er et svakt punkt, kan strømkablene som går fra sikringsskapet til stikkontakten være underdimensjonerte for lading av elbil. De kan også være gamle og slitte, og det øker sjansen for at det kan skje en ulykke med for eksempel varmeutvikling i kablene som ligger skjult i veggen. Ikke nødvendigvis første gang du lader bilen, men etter lang tids bruk. Derfor har DSB bestemt at hvis du ønsker å utnytte elbilens maksimale ladekapasitet, så er det ikke tillatt å lade bilen på en vanlig stikkontakt.

Les hvorfor Fortum anbefaler en ladestasjon hjemme

Er ditt elektriske anlegg godt nok for å lade en elbil hjemme?

De første elbilene som kom, kunne ikke ta imot like mye strøm og effekt som nå. Dagens og fremtidens elbiler har større batterier og er en stor utfordring for de elektriske anleggene i mange tusen norske hjem. Dette er «the evolution of charging» hvor vi helt enkelt kan si at de nye elbilene har kjørt forbi elektrikeren i utvikling. Denne nye teknologien setter nye krav til både deg og ditt elektriske anlegg, og det er en mengde fagutrykk å forholde seg til. Vi har laget en liten oppsummering for å gjøre det enklere å forstå.

Det finnes tre former for lading: Hurtiglading, semi-hurtiglading og normallading. Normallading er det mest praktiske og kostnadseffektive alternativet. Det skal være ett uttak per bil, og hvert uttak skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med utløserstrøm på 30mA, av type B. Det finnes også tre ulike måter å normallade elbilen på: Mode 1, Mode 2 og Mode 3. I tillegg finnes to støpseltyper med noen variasjoner i bil-enden: Type 1 og Type 2.

Les artikkelen: Hvorfor får ikke min elbil full effekt når jeg lader?

Når ladestasjonen skal installeres, kan du også møte begreper som enfase, trefase og betegnelser på ulike typer strømnett i distriktet der du bor. Du møter også begrepene kilowatt, ampere og volt når du skal velge ladestasjonen.

For at du skal lade riktig og etter forskriftene, er det lurt å snakke med fagfolk som kan dette bedre enn deg. For det skal være trygt og enkelt å kjøre elbil.

Nyttige begreper:

  • Watt (W): Effekt fra lader til bil. En kilowatt (kW) er tusen watt
  • Ampere (A): Strøm fra lader til bil. Begrenset av sikring til 10A (hus), 16A (spesialkontakt) og oppover til 32A for ladestasjon hjemme
  • Volt (V): Elektrisk spenning. I hus 230 volt. Kan utvides til 400 volt via transformator.
  • Type 1: Støpsel for lading på vanlig husstrøm, maks 7,4kW
  • Type 2: Støpsel for høyeffekt-lading, maks 43kW
  • Mode 1: Lading med standard strømkabel
  • Mode 2: Lading med styringsboks («kladd») på kabelen
  • Mode 3: Lading fra ladestasjon med innebygd styringsboks
  • Mode 4: Lading med likestrøm direkte til batteri (raskest)
  • Enfase: Lading med to ledere (både for Type 1 og Type 2)
  • Trefase: Lading med tre ledere (bare for Type 2)
  • IT-nett: 230 Volt (det normale i Norge)
  • TN-nett: 400 Volt (inntak i mange hus som er bygget etter 1997)
  • TT-nett: 230 Volt med jord i transformatorens nullpunkt (Agder og deler av Vestlandet)

Hva skjer med strømregningen når jeg kjøper elbil?

Når du lader bilen hjemme betaler du for per kilowatt du bruker. Ifølge Statistisk sentralbyrå kjører norske personbiler i snitt 12 289 kilometer i året. Å lade elbilen koster 1,5 til 2 kroner per mil når bilen lades hjemme. Det gir oss følgende regnestykke:

1229 mil * 2 kr = 2458 kr

Dersom vi runder opp i alle ledd vil det altså si at strømregningen øker med 2500 kroner i året for en gjennomsnittlig bilist som skaffer seg elbil. Det betyr at strømregningen din bare går opp med litt over 200 kroner i måneden.

Slik lader du billig med en smart hjemmelader

De nye smarte hjemmeladerne skal kunne følge med på strømforbruket ditt og tilpasse ladingen til når prisene er lave og forbruket ellers er lavt. Med den nye teknologien som kommer, vil du kunne styre hjemmeladeren via en app som lader bilen når strømmen er billigst. Hvis du ønsker å være i forkant av den teknologiske utviklingen, kan det lønne seg å kjøpe en dobbeltlader allerede nå fordi elbilene har kommet for å bli og det er ikke umulig at du får to eller flere ladbare biler i tiden som kommer.

Les artikkelen: Hvordan monterer jeg hjemmeladestasjon til elbil?

Trenger jeg en dobbeltlader hjemme?

Kapasiteten i hjemmet kan snart bli en utfordring siden flere husstander velger elbil og gjerne flere ladbare biler i samme familie. Batterikapasiteten i de nye elbilene øker og det skaper et større behov for tilrettelagt lading av elbil. Har man flere elbiler, bør man enten investere i økt strømtilgang til hjemmet eller bruke mye tid på å planlegge hvordan man skal få gjennomført daglige gjøremål og samtidig få ladet begge bilene til neste dag. Med en dobbeltlader er du bedre rustet for fremtiden og får tilrettelagt mer kapasitet og raskere lading for flere biler.

Se Fortums oversikt over det tekniske utstyret du bruker med elbil

Er det forskjell på å lade en hybrid og en elbil hjemme?

Mange tenker at en ladbar hybrid (også kjent som plug in hybrid) krever mindre strøm enn en ren elbil. Det stemmer ikke. Det er like strømkrevende og kan være like farlig å lade en hybrid i stikkontakt som en ren elbil, og derfor gjelder de samme forskriftene som for lading av elbil.

Les mer om ladbare hybrider her

Jeg er leietager og ønsker hjemmelader - hvordan ta opp det med huseieren?

Du har ikke krav på tilrettelagt hjemmelader for elbil hvis du leier bolig. Det finnes mange gode argumenter for å velge hjemmelader istedenfor lading via stikkontakt, og dette kan du ta opp med utleier. En leiebolig med tilrettelagt lademulighet er attraktiv på leiemarkedet, og en godkjent ladestasjon er et tryggere og bedre valg for både utleier og leietager. Hjemmelader og mulig oppgradering av det elektriske anlegget koster penger, men for huseier kan dette være en god investering for fremtidige leietakere.

Trenger jeg egen ladestasjon på hytta?

Det er samme krav til elsikkerhet på hytta som i privat bolig i Norge, men ofte er det dårligere elnett på hytta. Må du lade bilen er det derfor viktig at du sjekker elanlegget før du lader på en hytte du ikke er kjent med. Hvis du lader elbilen fra vanlig stikkontakt og ikke via godkjent ladeboks, øker risikoen for varmgang og brann, og spesielt på gamle elektriske anlegg. Skal du på hyttebesøk uten egen ladestasjon, kan det være en god ide å sjekke ut lademuligheter langs veien. Husk å ta med deg en ladekabel.

Er det din egen hytte og du ønsker å lade bilen mens du er der, bør du undersøke kapasiteten i elanlegget. Bruker du hytta ofte, er det både enklere og tryggere å installere en egen tilrettelagt ladestasjon.

For all del – unngå bruk av skjøteledning!

Se hva Norsk elbilforening sier om lading av elbil

Vil en hjemmelader øke verdien på min bolig?

Boligmeglere følger trendene og de har begynt å trekke frem hjemmeladere for elbil i boligannonsene. Eiendomsmeglerbransjen mener at det er for tidlig å si direkte at ladepunkter øker verdien på boliger, men fremhever at det virker positivt for markedsføringen. For jo flere som kommer på visning, jo større er mulighetene for en god pris.

Skal du selge boligen din og ønsker å gjøre den attraktiv for elbileiere før visning? Det finnes ulike typer ladestasjoner til ulike typer biler, og det å legge teknisk til rette for senere installasjon av ladestasjon med egen strømkurs eller kontakt, kan virke positivt for boligsalget.

Les artiklene: Derfor lades elbilen enklere, raskere og tryggere med hjemmeladestasjon. 

Les dette før du bestiller ladestasjon til din elbil hjemme

Hva slags elbil har du? Hva slags lader ønsker du? Skal du lade en eller to biler? Er elanlegget i boligen dimensjonert for belastningen lading av elbilen medfører? Og kan du regelverket og retningslinjene for lading av elbil?

Det finnes ulike leverandører og løsninger, og det lønner seg å snakke med fagfolk som kan elbil før du bestiller ladestasjon.

Se Fortum sine hjemmeladeløsninger

Dette mener Din side du bør du tenke på før du installerer ladestasjon

Hvem selger og monterer hjemmeladere?

Det er flere leverandører av hjemmeladere og det finnes også ulike tjenester. Det er lurt å sjekke tilbudet hos flere leverandører før du bestemmer deg.

Fortum kan tilby en komplett hjemmeladeløsning hvor du får en fiks ferdig hjemmelader installert hjemme, inkludert en oppgradering av det elektriske anlegget som garanterer at du lader elbilen på en helt trygg måte. Med strømavtalen Ladebonus får du også 15 prosent rabatt på Norges største ladenettverk, Fortum Charge & Drive.

Les mer om komplett hjemmeladeløsning fra Fortum

Lading i borettslag

Lading av elbil i borettslag og sameier

Bør borettslaget installere ladestasjoner?

Felles ladestasjoner i borettslag og sameier kan by på utfordringer siden lading av flere biler samtidig kan føre til ekstra høy belastning på elanlegget, og mange borettslag eller sameier har gamle og utdaterte anlegg.  Det finnes smarte systemer for såkalt laststyring som hindrer at anlegget overbelastes når flere skal lade samtidig.

Hvis ikke alle i et borettslag eller sameie vil ta kostnaden med en ladestasjon med én gang, finnes det gode mellomløsninger. Det kan settes opp skinner med ferdig opplegg og så kan elektrikeren sette inn ladestasjoner etter behov.

Tips til etablering av ladestasjon

  • Sjekk eksisterende anlegg. Ta kontakt med en lokal el-installatør og få en vurdering av eksisterende el-anlegg og beskrivelse av hva som må utføres av arbeid. Lag en kravspesifikasjon og be om pristilbud.
  • Det er opp til boligselskapet selv å bestemme om brukerne skal betale for etablering og drift av ladeplasser, eller om det skal inngå i fellesutgiftene.

Kan jeg lade elbilen i mitt borettslag?

Regelverket fra Direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap (DSB) for lading av elbiler, gjelder også for borettslag og andre med felles garasjeanlegg. Du kan oppgradere enkeltplasser, men det anbefales at det gjennomføres oppgraderinger samlet. Det får ned kostnadene på enkeltplassene og det er lurt å tilrettelegge felles strømstyringssystemer. Det er viktig å huske at det ikke er lov å lade med vanlig stikkontakt i et garasjeanlegg.

Har du elbil og vil unngå unødvendig bråk, er det lurt å ikke ta seg til rette med å lade gratis på fellesskapets bekostning. Ta kontakt med styret ditt og legg frem forslag om hva du skal betale for lading av din elbil.

 Hvilke regler gjelder for lading av elbil i borettslag og sameier?

Fra 1. januar 2018 tråde det i kraft nye regler for lading av elbiler i sameier. En seksjonseier har nå rett til å etablere ladepunkt på den parkeringsplassen han eller hun disponerer. Alternativt kan ladepunkter etableres på annen del av fellesområdet slik at det er tilgjengelig for flere. Beslutningen krever at styret samtykker, og samtykke kan bare nektes hvis det foreligger saklig grunn. Saklig grunn kan være kapasitetsbegrensninger i strømnettet. Det forventes at en tilsvarende regel blir innført i borettslag.

Slik kan du fordele kostnadene ved å montere ladestasjoner i boligsameiet

Det er boligsameiet som bestemmer om brukerne skal betale for etablering og drift av ladeplasser, eller om det skal inngå i fellesutgiftene. Dette bør avklares med styret og på generalforsamlingen. Det er positivt for hele sameiet at det tilrettelegges ladeplasser og gode parkeringsmuligheter for beboerne for dette kan øke verdien av boligene på sikt.

Lade elbil på jobben

Lading av elbil på arbeidsplassen

Hvordan overbevise sjefen om å skaffe lademuligheter på arbeidsplassen

Stadig flere kjører elbil til og fra jobb, og etterspørselen for lademuligheter på arbeidsplassen øker raskt. For arbeidsgiver er det positivt å tilrettelegge for ny teknologi og miljøvennlige alternativer som løser logistikkutfordringer til de ansatte. Dette styrker både omdømme og de ansattes tilfredshet, og smarte løsninger skaper også mer attraktive arbeidsplasser.

Får du fordelsbeskatning av å lade elbil på jobben?

Parkeringsplasser på arbeidsplassen er ikke skattepliktig for den ansatte og skal ikke innrapporteres. Dette gjelder når arbeidsgiver stiller eide eller leide plasser til disposisjon for de ansatte, og dette gjelder også ladestasjoner for elbiler.

I de tilfeller der arbeidsgiver refunderer arbeidstakerens kostnader til parkering, vil dette være skattepliktig for den ansatte.

 Fri parkering og lading på arbeidsplassen 

Taper arbeidsgiver penger på at ansatte må stoppe underveis for å lade?

Det er tilrettelagt et stort nettverk av ladestasjoner i Norge og det er enkelt å lade elbilen underveis ved behov. Å hurtiglade bilen tar lengre tid enn å fylle en bensintank, men det er et bærekraftig og miljøvennlig valg som bør telle mer enn tapt arbeidstid. Ved å tilrettelegge for egne ladestasjoner på arbeidsplassen, minimeres behovet for ladebehov underveis.

Det er en høyere kjøregodtgjørelse for bruk av elbil for yrkeskjøring. Elbil har en egen sats på 4,20 kroner per km, som er høyere enn for vanlige biler. Det er bare rene (batteridrevne) elbiler som får denne satsen, hybridbiler får det ikke.

Fortum ladestasjon

Lade elbil underveis

Hva koster det å hurtiglade bilen på en ladestasjon?

De ulike leverandørene har ulik prissetting for hurtiglading i Norge, og det koster i snitt 2,50 kroner per minutt. Det er også dette det koster å lade bilen ved en av Fortums mange Charge & Drive-ladestasjoner når ladingen aktiveres med ladebrikke eller app. Lading ved mellomraske ladestasjoner, som gir en effekt på inntil 22kW, er billigere.

Se Elbilforeningens oversikt over ladepriser hos de ulike leverandørene her

Hvor lang tid tar det å lade opp elbilen når jeg er på farten?

En hovedregel er at jo høyere effekt (kW), jo raskere lades bilen opp. Hvor fort bilen lades opp avhenger av hvilken elbil du har, og hvor mye strøm du har på batteriet. Ulike biler tillater ulike effekter avhengig av batteriets komponenter og spenning. Ved hurtigladestasjoner er det vanlig å bare fylle opp det man trenger, og som regel behøver man ikke å fylle helt opp. Det er billigere og bedre å gjøre to kortere stopp, enn å lade over 80-90 prosent for å komme frem. Dette fordi bilene reduserer ladeeffekten fra ca 70-90 prosent avhengig av modell. Et lurt tips her er å finne ladekurven til nettopp din bil. Dette kan spare deg for tid og penger.

Les artikkelen: Derfor lader elbilen din tregere i vinterkulda

Ved en hurtigladestasjon som gir 50 kilowatt (kW) effekt, vil det ta ca 20-30 minutter å lade opp en vanlig elbil fra 20 - 80 %. Er det vinter og batteriet er kaldt, kan det ta lengre tid. Derfor lønner det seg alltid å kjøre en stund for å bygge opp varme i batteriet før du hurtiglader. Velg gjerne en bil med batterivarmer, så lader du mye fortere på vinteren. På sommeren er utfordringen omvendt. Elbiler med batterikjøling lader langt raskere på varme dager. Dette er et viktig punkt dersom du kjører mye på motorvei og har behov for flere stopp innom hurtigladere på samme tur. 

Les artikkelen: Watt? Må jeg betale per minutt for elbillading?

Hvordan bruker jeg hurtigladestasjonene når jeg skal lade elbil underveis?

Hurtigladestasjoner er elbilens svar på bensinstasjoner. Det er flere tusen hurtigladestasjoner i Norge som drives av ulike operatører med ulike priser og betalingssystemer. For å betale for lading kan du tegne abonnement, bruke ladebrikker, mobilapp eller SMS.

Les Fortums praktiske tips for hvordan du lader en elbil

Se også Elbilforeningens oversikt over ladepriser og betalingssystemer hos de ulike leverandørene her

Slik kjører du taktisk på langtur

Skal du på langtur med elbil, er det lurt å planlegge lading på forhånd og sjekke tilgjengelighet før du legger avgårde. Legg opp kjøreruter dag for dag, og beregn ladebehovet etter det. Det finnes også apper gir deg beskjed om neste ladestasjon og om den er ledig. For å være på den sikre siden, bør du alltid ha med en type 2 ladekabel når du er på reise.

Se NAFs ladevettregler for elbil og hvordan du bør planlegge reisen

Les også gode tips for lading av elbil på vinteren

Les også gode tips for lading av elbil i sommerferien

Les også Fortums gode tips for hva du kan gjøre i ladepausen

Ladeplass eller parkeringsplass?

Det er mange ladeplasser som også er parkeringsplasser, men som elbileier det er viktig å vise hensyn. Du bør ikke oppta ladeplass dersom du ikke har behov for påfyll og det står andre og venter. Ladevettreglene er enkle huskeregler for deg som kjører elbil og de gir deg gode råd for hva du bør tenke på når du kjører, hvilke hensyn du bør ta på veien og når du parkerer.

Ladevettreglene

Ladekartet til Fortum

Charge & Drives ladekart for elbil gjør det enkelt for deg å finne fram til nærmeste ladestasjon, uansett hvor du er i Norden. Likk på linken under og finn din nærmeste ladestasjon eller planlegg reisen. 

Finn ladestasjoner

Ladebonus

Valg av ladeløsning og leverandør

Strømavtalen Ladebonus

Det finnes som sagt ulike leverandører med ulike priser og betalingssystemer for lading av elbil. Med Fortum kan du enkelt samle strømforbruk i boligen, nettleie og ladeforbruk på en felles faktura. Med strømavtalen Ladebonus kjøper du fornybar strøm til boligen til en rimelig pris og får 15 prosent rabatt på lading ved Fortum Charge & Drives ladestasjoner. I tillegg bidrar du til Fortums videre arbeid med å utvikle og utvide ladenettverket for elbiler i Norge. Med Ladebonus får du fornybar energi til både bil og bolig som er opprinnelsesgarantert fra vannkraft og vindkraft.

Les mer om strømavtalen Ladebonus

Kontakt meg om lading av min elbil